Grudzień
Krąg tematyczny 12. Nasze emocje
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz zajęciach gimnastycznych
- kształtowanie samokontroli wykonywanych ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
- przestrzeganie ustalonych zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych
OBSZAR EMOCJONALNY
- radzenie sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami
- stosowanie w codziennych sytuacjach wiedzy o tym, do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych
- nazywanie emocji i rozumienie, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
- wdrażanie do mówienia o swoich emocjach w sytuacjach trudnych, konfliktowych
- radzenie sobie w sytuacjach porażki i sukcesu
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i poczucia własnej wartości
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności samooceny oraz oceniania zachowania innych
- przestrzeganie zasad uczciwej rywalizacji podczas gier
- dostrzeganie znaczenia uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęceń
- dostrzeganie potrzeb i problemów innych dzieci, umiejętne reagowanie, adekwatne do możliwości
- budowanie atmosfery sprzyjającej dobrej komunikacji w grupie
OBSZAR POZNAWCZY
- ilustrowanie zdarzeń, pojęć, zjawisk oraz emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
- stosowanie w pracach plastycznych pełnej gamy barw, eksperymenty z mieszaniem kolorów
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „k", „K”
- rozwijanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- utrwalanie kształtów liter i cyfr przez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
- doskonalenie umiejętności czytania sylab, tworzenia wyrazów z rozsypanek sylabowych
- podejmowanie prób podpisania się własnym imieniem w praktycznych sytuacjach
- doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługiwanie się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia i z punktu widzenia innej osoby: „w prawo”, „w lewo”, „do tyłu”, „do przodu”
- porównywanie liczebności zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
- poznanie znaków „”, „=”
- układanie i odczytywanie zapisów matematycznych ze znakami „”, „=”
- konstruowanie gry planszowej z wykorzystaniem umownych znaków, symboli, wyrazów
Krąg tematyczny 13. Zabawy w teatr
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- kształtowanie nawyku aktywnego spędzania czasu na powietrzu
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych
- doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych
- doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała
- kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania ręki podczas kreślenia
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności prezentowania stanów emocjonalnych w sytuacji zadaniowej – pantomimy, zabawy, pracy z tekstem literackim
- wzmacnianie poczucia więzi z rówieśnikami poprzez udział w zabawach teatralnych
- doskonalenie umiejętności śmiałego prezentowania własnych umiejętności na forum grupy
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do zachowań dostosowanych do miejsca i otoczenia
- budowanie zespołu poprzez stawianie wspólnych celów, dążenie do ich osiągnięcia przez zespołowe planowanie, realizowanie zabaw, zadań i przedsięwzięć oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg aktywności i jej efekt końcowy
- kształtowanie świadomości, że w komunikacji międzyludzkiej najważniejsza jest chęć porozumienia
- wdrażanie do odczytywania znaków pozawerbalnych: słuchowych, wzrokowych, dotykowych oraz do wykorzystywania ich w komunikacji
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
- zachęcanie do kontroli poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, składniowym, fleksyjnym oraz do podejmowania prób samodzielnego korygowania błędów
- doskonalenie umiejętności właściwego intonowania wypowiedzi
- kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
- kształtowanie umiejętności wyszukiwania rymów i tworzenia krótkich rymowanek, wyliczanek i wierszy
- zachęcanie do tworzenia ilustracji dźwiękowych do wybranych opowiadań, zabaw teatralnych
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania rebusów obrazkowo-literowych
- wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery „d”, „D”
- kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi i dostrzegania ich znaczenia
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania z użyciem zbiorów zastępczych i symboli matematycznych
- poznanie znaków: „+”, „=”, układanie i odczytywanie zapisów matematycznych
Krąg tematyczny 14. Kulinarne ciekawostki
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do dbałości o higienę, kształtowanie świadomości zagrożeń wynikających z jej nieprzestrzegania
- kształtowanie umiejętności prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu oraz nawyku sprzątania po posiłku
- wspieranie rozwoju ruchowego poprzez organizowanie zabaw ruchowych w sali i na powietrzu
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie zrozumienia, że nie trzeba być pierwszym i najlepszym w każdej dziedzinie
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do stosowania form grzecznościowych adekwatnych do sytuacji
- doskonalenie umiejętności oceniania zachowania innych oraz dokonywania samooceny
- zachęcanie do działań służących osiągnięciu wspólnego celu przez zespołowe planowanie, realizowanie zadań oraz odczuwanie współodpowiedzialności za przebieg i efekt końcowy
- doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
- kształcenie umiejętności odczytywania symboliki piramidy zdrowia i przyporządkowywania elementów do określonych jej poziomów
- wzbogacanie wiedzy na temat pochodzenia produktów spożywczych oraz o zawodzie kucharza
- wdrażanie do udzielania przemyślanych odpowiedzi oraz zrozumiałego przekazywania informacji
- wzbudzanie zainteresowania czytaniem i literami: litery "e", "E"
- kształtowanie umiejętności czytania sylab, prostych wyrazów z poznanych liter
- kształtowanie umiejętności przewidywania skutków podejmowanych działań (na podstawie ukształtowanych wyobrażeń, posiadanej wiedzy i doświadczeń)
- kształtowanie umiejętności określania, które z wprowadzanych i obserwowanych zmian mają charakter odwracalny, nieodwracalny lub częściowo
odwracalny
- doskonalenie umiejętności przekładania regularności rytmicznej z jednej reprezentacji na drugą
- doskonalenie umiejętności szacowania liczby przedmiotów w wyodrębnionym zbiorze oraz stosowania określeń: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
- kształtowanie pojęcia liczby „sześć”, poznanie cyfry 6
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi i dostrzegania ich znaczenia
Krąg tematyczny 15. Magia świąt
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do konstruowania, majsterkowania, budowania
- doskonalenie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków z użyciem sztućców
- doskonalenie czynności typu sprzątanie, wycinanie, klejenie, rysowanie, kreślenie, malowanie, posługiwanie się nożyczkami, kredkami, ołówkiem, pędzlem
- kształtowanie wrażliwości wielozmysłowej
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji pojawiających się w sytuacjach przygotowania do świąt i świętowania
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie z emocjami w sytuacjach współpracy i współzawodnictwa
- kształtowanie świadomości, że różne osoby w tej samej sytuacji mogą mieć różne odczucia
- kształtowanie postawy troski wobec zwierząt
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw ruchowych
- kształtowanie świadomości przynależności do rodziny
- wdrażanie w działania związane z obchodzeniem świąt i uroczystości
- kształtowanie rozumienia wartości świąt, których przesłaniem jest dawanie dobra, okazywanie serca i pomaganie
- kształtowanie zrozumienia, że koleżeństwo polega również na pomaganiu w trudnych chwilach
- kształtowanie postawy empatii oraz chęci udzielania wsparcia słabszym i potrzebującym pomocy
- kształtowanie postawy szacunku wobec osób wykonujących prace porządkowe
- kształtowanie umiejętności składania życzeń, w tym życzeń w formie wysyłanych kart
- kształtowanie znajomości adresu zamieszkania i umiejętności posługiwania się nim
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacanie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia
- kształtowanie umiejętności liczenia w szerokim zakresie
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
- doskonalenie orientacji w przestrzeni i na kartce, rozróżniania strony lewej i prawej
- kształtowanie umiejętności porównywania wielkości przedmiotów oraz dokonywania pomiarów długości
- doskonalenie umiejętności postrzegania książek jako źródła przyjemnych emocji oraz wiedzy o świecie
- doskonalenie postawy zainteresowania czytaniem
- kształtowanie umiejętności wyrażania wiedzy i emocji dotyczących świąt Bożego Narodzenia poprzez śpiewanie piosenek, ruch intencjonalny oraz aktywność plastyczną, techniczną