Zagadnienia na wrzesień
Nasze cele ogólne na wrzesień :
- wprowadzenie pojęć: koleżeńskość, bezpieczeństwo;
- zapoznanie i przypomnienie dzieciom sali i przedszkola;
- poznawanie sposobów pomocy nowym koleżankom i kolegom;
- rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich oraz pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby;
- budzenie postaw zainteresowania drugą osobą;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie;
- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach;
- spokojne oczekiwanie na swoją kolej;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych;
- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- przestrzeganie zasad zgodnej zabawy;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych;
- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie;
- poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa: policjant, ratownik, strażak;
- rozwijanie sprawności motorycznej i współpracy w grupie;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała: prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabaw ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie);
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich;
- dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów i zwrotów w języku angielskim i niemieckim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę powitanek i krótkich rymowanek;
- wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na ulicy;
- utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, podczas jazdy samochodem;
- poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych;
- poznanie numerów alarmowych (112, 999, 998, 997);
- kształtowanie umiejętności przeprowadzenia rozmowy w celu wezwania pomocy;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- dostrzeganie regularności, konstruowanie rytmów 2-, 3-elementowych;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
- pobyt na świeżym powietrzu, spacer w okolicy przedszkola;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.