Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

GRUDZIEŃ

Tydzień I. Nadchodzi zima

Drodzy  Rodzice!

Grudzień rozpoczęliśmy poznaniem nowej wartości – troskliwości. Omawialiśmy ją w kontekście opieki nad zwierzętami, dbania o ich los (szczególnie ptaków) w związku z nadchodzącą porą roku – zimą. Byliśmy pochłonięci słuchaniem opowiadań, rozwiązywaniem zagadek o zwierzętach i wymyślaniem sposobów żeby im pomóc przetrwać zimę. Zauważyliśmy, że pogoda naprawdę im nie sprzyja i nie ułatwia życia – brak domu, pokarmu, deszcze, wiatr, czasem mróz, zimne i ciemne już dni – to oznaki zbliżającej się wielkimi krokami zimy. Mówiliśmy o właściwym ubieraniu się zimą, o czym miała nam przypominać piosenka „Put on Your Shose”, dzięki której poznaliśmy również nazwy części garderoby w języku angielskim. Nie lada wyzwaniem okazało się poszukiwanie w pamięci nazw zwierząt rozpoczynających się na głoskę k, ale za to czytanie globalne wyrazu kot było proste i nie wymagało od nas większego wysiłku. Podobnie rzecz się miała z liczbą 4 – wiemy doskonale, że wśród wielu zwierząt czworonożnych to właśnie kot spada na 4 łapy. Przy okazji mierzyliśmy długość stopami, krokami, patykiem, sznurkiem. Bawiliśmy się wyśmienicie przy melodii Mozarta tłumaczonej jako bułka, chleb z masłem – „Das Butterbrot”. Akcentowanie metrum i liczenie „na raz” okazało się dla nas bułką z masłem. Słuchanie opowiadania o kamizelce wróbelka Elemelka sprowokowało do myślenia o bezpieczeństwie, ponieważ ta część garderoby, niekoniecznie zimowa, chroni człowieka nie tylko przed zimnem, lecz również w podróży (np. rowerem), w wodzie i w takich rejonach świata, gdzie pokój nie jest wartością najwyżej cenioną. Pamiętając o bezpieczeństwie bawiliśmy się wraz z Zoom’em przy piosence „Walk, run, zoom”. Zimowa pogoda spowodowała, że zainteresowaliśmy się stanami skupienia różnej materii, w tym wody. Nie zapomnieliśmy o przyozdobieniu naszej Sali na spotkanie ze Świętym Mikołajem. Wspólnie z rodzicami przygotowaliśmy przepiękne ozdoby na choinkę.

 

Tydzień II. Coraz zimniej

Drodzy Rodzice!

To był mocno energetyczny tydzień, ponieważ niemal każdego dnia pojawiało się słowo energia. Zmieniające się warunki pogodowe spowodowały, że troszczyliśmy się o to, by wszystkim było ciepło, miło i przyjemnie podczas długich, chłodnych wieczorów. Określaliśmy pogodę w języku angielskim z pomocą piosenki „How’s the Weather song.” Na początku tygodnia spotkaliśmy się ze Świętym Mikołajem. Wspólnie bawiliśmy się przy piosenkach i dostaliśmy wspaniałe prezenty. Święty Mikołaj był bardzo miły. Obiecał, że wróci do nas za rok. W kolejnych dniach przypominaliśmy sobie o ciepłych ubraniach, poznawaliśmy materiały, z jakich są wykonane i określaliśmy ich cechy. Dowiedzieliśmy się, skąd i w jaki sposób bierze się w naszych domach prąd. Poznawaliśmy odnawialne źródła energii. Rozwiązywaliśmy zagadki o urządzeniach elektrycznych. Żuczek Ring Ring nauczył na piosenki „Yes, No!” Przypominaliśmy, jak nasze prababcie dawały sobie radę z praniem bez użycia prądu. Poznaliśmy symbole umieszczane na metkach ubrań i ustalaliśmy ich znaczenie. Sprawdzaliśmy, czy nasze powietrze jest zanieczyszczone i jaki wpływ na kondycję planety ma globalne ocieplenie, a także jakie znaczenie dla powietrza ma proces spalania różnych substancji, w tym węgla.  Staraliśmy się odczytać wyraz wagony oraz rozpoznawać trudną głoskę y poprzez tworzenie liczby mnogiej niektórych rzeczowników. Poznaliśmy liczbę 5 i mierzyliśmy długości stopą, dłonią, palcem. Śpiewaliśmy piosenki „To Mikołaj Święty” oraz „Fabryka Świętego Mikołaja”, akcentowaliśmy metrum poprzez liczenie muzyki „na raz”.

 

 

Tydzień III. Świąteczne przygotowania

Drodzy Rodzice!

W kolejny tydzień poświęciliśmy tematyce przygotowań świątecznych, nie tylko w zakresie porządków domowych, lecz także jako okazji do budowania współpracy między członkami rodziny czy grupy przedszkolnej. Zaczęliśmy, jak nakazuje tradycja świąteczna, od pierwszej gwiazdki – mówiliśmy o własnych marzeniach, potrzebach. Nie zapomnieliśmy o zwyczaju składania sobie życzeń – przygotowaliśmy świąteczne kartki pocztowe. Nie omieszkaliśmy wspomnieć, że dzisiaj coraz częściej przekazujemy je drogą elektroniczną poprzez portale społecznościowe czy e-maile. Uczyliśmy się składania życzeń w języku angielskim. Pomogła nam, w tym piosenka „Merry Christmas Everyone”. Kolejnym zadaniem, którego realizacja wymagała od nas umiejętności współpracy, było przygotowanie świątecznej dekoracji, Mierzyliśmy miarkami długość lampek, łańcuchów choinkowych, nie zapomnieliśmy przy tym zmierzyć budynku przedszkola. Poznawaliśmy także zwyczaje i tradycje świąteczne w innych krajach. Nauczyliśmy się, że trudno byłoby stworzyć świąteczną atmosferę bez pięknych polskich kolęd i pastorałek oraz zwyczaju rodzinnego kolędowania. Potrafimy już odczytać globalnie wyraz prezenty. Rozpoznawaliśmy różne głoski poprzez ćwiczenia słuchowe. Utrwalaliśmy liczby od 1 do 5, mierzyliśmy długości różnymi miarkami.

Śpiewaliśmy kolędy „Pójdźmy wszyscy do stajenki” i „Przybieżeli do Betlejem”, a także piosenki „Świecąca gwiazdka” i „Już bliska kolęda”. Intensywnie przygotowywaliśmy się do świątecznego przedstawienia.

 

Tydzień IV. Wesołych Świąt!

Drodzy Rodzice!

W drugim świątecznym tygodniu, nasze zainteresowania i działania edukacyjne skierowaliśmy na sztukę, szczególnie tę związaną z teatrem i muzyką. Rozpoznawaliśmy różne głoski poprzez ćwiczenia słuchowe, utrwalaliśmy liczby od 1 do 5, mierzyliśmy długości różnymi miarkami.  W dalszym ciągu wartością, na której się skupialiśmy, była współpraca. Słuchaliśmy opowiadania, bawiliśmy w teatr, tworzyliśmy fabułę na podstawie naszych przeżyć i doświadczeń, mogliśmy się dzięki temu lepiej poznać. Dowiedzieliśmy się jak przygotowywane są kostiumy, organizowaliśmy widownię, mierzyliśmy rzędy krzeseł na widowni różnymi miarami, wyznaczaliśmy miejsca poprzez wykonanie biletów. Poznaliśmy też gwiazdy – nie tylko te błyszczące na niebie, lecz także te z czerwonego dywanu. Nauczyliśmy się, że nie ma teatru bez muzyki, która pomaga budować atmosferę i wpływa na przeżycia publiczności, odbiorców sztuki. Słuchaliśmy jednej z najpiękniejszych pastorałek – „Pastuszek bosy”. Poznaliśmy specyficzną formę teatru jaką jest kabaret. Zaznajomiliśmy się z miejscami, w których odbiór muzyki poważnej, klasycznej jest najprzyjemniejszy – z filharmonią, operą. Słuchaliśmy muzyki Jana Dussika „Rondo z sonaty c-moll”. Próbowaliśmy swoich sił w grze na instrumentach, podczas nauki piosenki „Jingle Bells”. Dowiedzieliśmy się, że oprócz muzyki atmosferę i nastrój przedstawienia wzmacniają efekty specjalne. Zaprzyjaźniony z nami żuczek „Ring Ring” nauczył nas piosenki „I’m sad”, a my staraliśmy znaleźć sposoby, którymi można przegonić smutek.  Bardzo dużo rozmawialiśmy o przeżyciach duchowych związanych ze Świętami Bożego Narodzenia. Mówiliśmy o tym, że to wyjątkowy czas, w którym nikt nie powinien czuć smutku i samotności. Cały tydzień przygotowywaliśmy się do przedstawienia świątecznego, żeby ostatniego dnia tygodnia, z radością zaprezentować naszym najbliższym nasz talent aktorski.  

 

Tydzień V. Płynie czas

Drodzy Rodzice!

W ostatnim tygodniu starego roku, poznaliśmy noworoczne zwyczaje i nauczyliśmy się na pamięć fragmentów wiersza „Bajka o Starym i Nowym roku” L.J. Kerna. Podawaliśmy nazwy pór roku i odczytywaliśmy je globalnie. Ułożyliśmy karuzelę miesięcy, starliśmy się zapamiętać po kolei następujące po sobie nazwy miesięcy. Z dniami tygodnia było łatwiej – pomógł nam wiersz „Jak biedronka zgubiła kropki” W. Chotomskiej. Przez cały tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą poczucia szacunku wobec ludzi starszych, uczyliśmy się właściwych zachowań w stosunku do nich. Upływający czas mierzymy za pomocą zegarów – poznaliśmy różne ich rodzaje. Potrafimy już globalnie odczytać wyraz zegar. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską z, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach). Nasze zmysły pobudziła piosenka „Tęgi mróz”, której bardzo szybko nauczyliśmy się, akcentując metrum. Cały tydzień upłynął nam na przygotowaniach do zabawy sylwestrowej. Poznaliśmy podstawowe kroki różnych tańców towarzyskich. Ring Ring postanowił tez przyłączyć się do naszej zabawy  zaproponował nam piosenkę „Come and play”. Bawiliśmy się świetnie. Potrafimy już złożyć noworoczne życzenia:

„Szczęśliwego Nowego Roku!  - „Happy New Year”!

 

 

Propozycje zabaw i form spędzania czasu w gronie rodzinnym:

  • Rozmowy o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, o przygotowaniach całej rodziny do świąt. Proponujemy, by wszyscy członkowie rodziny się w nie włączyli i współpracowali ze sobą, nauczyli się kilku ulubionych kolęd.
  • Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, składanie sylab w wyraz (analiza i synteza); odszukiwanie znanych wyrazów – mama, las, tata, igła, Polska, godło, flaga, ekran, ul, kot, wagony, prezenty w różnych tekstach – gazetach, książkach itp., podawanie wyrazów rozpoczynających się głoskami: m, l, t, i, d, e, u, k, y, tworzenie liczby mnogiej rzeczowników poprzez dodanie głoski y.
  • Przeliczanie przedmiotów według określonych cech, koloru, wielkości itp., ustawianie obiektów po kolei i numerowanie ich, mierzenie długości krokami, stopami, palcami itp. oraz miarkami, utrwalanie liczebników 1, 2, 3, 4, 5 np. w trakcie zabaw, pobytu na świeżym powietrzu z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.
  • Doliczanie i odliczanie przedmiotów, zabawek, podawanie wyniku dodawania i odejmowania.
  • Kontynuowanie zabaw z rytmami, układanie rytmów, przekładanie ich na ruch itp.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek, zabawy w akcentowanie metrum melodii (liczenie na „raz”).
  • Szukanie możliwości rozwijania zainteresowań dzieci, talentów poprzez udział w różnych zajęciach, oglądanie albumów, zdjęć, książek o wybranej tematyce, dzieł sztuki, słuchanie muzyki, wyjście do filharmonii, teatru, kina, wspólne spędzanie czasu na hali sportowej, korzystanie z Internetu jako źródła pomysłów na kreatywne zabawy z dzieckiem itp.
  • Aktywny wypoczynek – spacery, zabawy na świeżym powietrzu.