Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Matematyka dla Smyka

Rozwijanie kompetencji matematycznych w przedszkolu poprzez zajęcia "Matematyka dla Smyka" stanowi cenne uzupełnienie codziennego programu edukacyjnego. Zajęcia te pozwalają na bardziej intensywną pracę z dziećmi, pogłębiając ich zrozumienie matematyki oraz rozwijając konkretne umiejętności logicznego myślenia, liczenia, rozumienia przestrzeni czy rozwiązywania problemów. Są to zajęcia prowadzone w formie zabawy, które mają na celu stworzenie pozytywnych skojarzeń z matematyką i zachęcenie dzieci do samodzielnego odkrywania świata liczb i pojęć matematycznych.

Charakterystyka zajęć dodatkowych z zakresu matematyki w przedszkolu:

  1. Zajęcia z gier logicznych i matematycznych:

    • Gry planszowe, karciane i komputerowe pomagają dzieciom rozwijać umiejętności matematyczne w angażujący sposób. W trakcie takich zajęć dzieci ćwiczą liczenie, porównywanie, klasyfikowanie oraz rozpoznawanie wzorców. Przykłady gier mogą obejmować proste gry typu domino z liczbami, gry karciane do liczenia punktów czy planszówki związane z układaniem sekwencji.
  2. Matematyczne eksperymenty i zadania praktyczne:

    • Dzieci biorą udział w zadaniach praktycznych, które rozwijają ich umiejętności matematyczne poprzez działanie. Mogą to być np. zabawy związane z mierzeniem (np. mierzenie długości różnych przedmiotów przy pomocy linijki, taśmy mierniczej), ważeniem przedmiotów (porównywanie ciężaru), a także organizowanie prostych "sklepów", gdzie dzieci uczą się liczyć pieniądze i wykonywać podstawowe działania na liczbach.
  3. Zabawy rozwijające myślenie przestrzenne i geometryczne:

    • Zajęcia dodatkowe mogą koncentrować się na rozwijaniu myślenia przestrzennego i umiejętności geometrycznych. Dzieci biorą udział w zabawach polegających na budowaniu z klocków, tworzeniu modeli przestrzennych, a także rozpoznawaniu i rysowaniu figur geometrycznych. Mogą również uczestniczyć w zabawach związanych z orientacją w przestrzeni, np. poprzez budowanie torów przeszkód lub układanie map.
  4. Zajęcia rytmiczne i rozwijanie wzorców:

    • Zajęcia, podczas których dzieci uczą się rozpoznawać i kontynuować wzorce, mogą być realizowane zarówno poprzez zabawy ruchowe, jak i zajęcia manualne. Dzieci mogą np. układać koraliki w sekwencjach kolorystycznych, tworzyć powtarzalne wzory z klocków lub wykonywać ruchy taneczne w określonej kolejności, co rozwija ich umiejętność dostrzegania regularności i powtarzalności w matematyce.
  5. Matematyka w naturze i codziennych sytuacjach:

    • Podczas zajęć dodatkowych dzieci mogą uczyć się matematyki poprzez obserwacje w przyrodzie, np. liczenie liści, kwiatów, kamieni podczas spacerów czy badanie symetrii w przyrodzie (np. symetria liści, kształty w naturze). W ten sposób dzieci poznają matematyczne zależności w otaczającym ich świecie, co sprzyja naturalnemu rozumieniu pojęć matematycznych.
  6. Rozwiązywanie zagadek matematycznych:

    • Dzieci biorą udział w grach i zabawach, które wymagają rozwiązywania prostych zagadek matematycznych. Mogą to być np. zagadki słowne, które angażują myślenie przyczynowo-skutkowe, takie jak: "Mamy 5 jabłek. Jeśli zjesz jedno, ile zostanie?" Zagadki te pomagają dzieciom zrozumieć podstawowe działania arytmetyczne.
  7. Zabawy w grupach i współpraca:

    • Zajęcia dodatkowe mogą koncentrować się na pracy zespołowej, gdzie dzieci wspólnie rozwiązują zadania matematyczne. Współpraca w grupie pozwala dzieciom wymieniać się pomysłami, uczyć się od siebie nawzajem i wspólnie dochodzić do rozwiązań. 
  8. Tworzenie własnych gier matematycznych:

    • Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach, gdzie same tworzą gry matematyczne, co rozwija ich kreatywność i myślenie analityczne. Mogą to być np. proste planszówki związane z liczeniem lub układaniem sekwencji. W ten sposób dzieci uczą się poprzez tworzenie, co wzmacnia ich zaangażowanie i zainteresowanie matematyką.
  9. Zabawy ruchowe z elementami matematyki:

    • Zajęcia dodatkowe mogą również obejmować zabawy ruchowe, które angażują ciało, a jednocześnie rozwijają umiejętności matematyczne. Przykłady to skakanie na określoną liczbę kroków, rzucanie piłką i liczenie ilości podań, gry w klasy z liczeniem czy wykonywanie zadań na czas, które wymagają liczenia (np. „Skocz pięć razy na jednej nodze”).
  10. Zajęcia z nowoczesnymi technologiami:

    • Dzieci mają dostęp do edukacyjnych aplikacji i gier komputerowych, które są zaprojektowane, aby rozwijać kompetencje matematyczne. W formie interaktywnych gier, dzieci ćwiczą liczenie, dodawanie, odejmowanie, rozpoznawanie wzorców oraz klasyfikowanie.

Cele zajęć dodatkowych:

  • Pogłębienie wiedzy i umiejętności matematycznych: Zajęcia dodatkowe pomagają dzieciom zrozumieć trudniejsze koncepcje matematyczne, które mogą wymagać większej ilości czasu lub uwagi niż jest to możliwe w ramach regularnych zajęć.
  • Indywidualizacja nauki: Zajęcia w mniejszych grupach pozwalają nauczycielowi dostosować treści do poziomu rozwoju każdego dziecka, uwzględniając ich indywidualne potrzeby i tempo nauki.
  • Motywowanie do samodzielnego odkrywania: Poprzez angażujące gry i zabawy, dzieci zdobywają większą pewność siebie w matematyce, co pomaga im w dalszej nauce i rozwija zainteresowanie tą dziedziną na późniejszych etapach edukacji.

Zajęcia dodatkowe rozwijające kompetencje matematyczne to doskonała okazja, aby dzieci mogły czerpać radość z nauki i zabawy, jednocześnie rozwijając kluczowe umiejętności matematyczne w przyjaznym i angażującym środowisku.