PAŹDZIERNIK
Tydzień I. Idzie jesień przez świat
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu podziwialiśmy piękno przyrody. Ustaliliśmy, że każdy z nas może inaczej odbierać piękno, a to, co podoba się jednej sobie, niekoniecznie musi podobać się innej. Poznawaliśmy elementy ekosystemów lasu i parku. Uwagę skierowaliśmy na gatunki drzew – rozpoznawaliśmy ich liście i owoce, podziwialiśmy jesienne barwy. Dzieci dowiedziały się, dlaczego liście zmieniają kolor. Przedszkolaki poznały głoskę m. Podczas zabaw wyszukiwały głoskę w podanych słowach. Pszczółki poznały także liczbę 1. Przeliczały elementy w zbiorach i odnajdywały zbiory 1-elementowe. Poznaliśmy wesołego żuczka o imieniu „Zoom” i bawiliśmy się wspólnie przy piosence „Let’s play!”. Rozpoczęliśmy przygodę z „Małym Misiem w świecie wielkiej literatury”. Pszczółki śpiewały piosenkę „Malowała jesień”, wykonały pracę plastyczną „Jesienne liście”. Wspólnie wybraliśmy się do teatru na przedstawienie „Tymoteusz wśród ptaków.”
Tydzień II. Jesienna przyroda
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu kontynuowaliśmy rozmowy o pięknie przyrody. Dzieci poznawały kolejne elementy elementów lasu i parku – tym razem uwagę skierowaliśmy na zwierzęta. Poznawaliśmy ich gatunki, cechy charakterystyczne, warunki życia, rodzaje pokarmu oraz sposoby, w jakie zwierzęta przygotowują się do zimy i dlaczego niektórym zwierzętom zimą zmienia się kolor i gęstość sierści. Rozmawialiśmy o gatunkach ptaków, które odlatują z Polski na zimę. Dzieci obserwowały przyrodę w ogrodzie przedszkolnym i na spacerach. Z naszym zielonym przyjacielem Zoom’em bawiliśmy się przy piosence „Go!Stop!”. Pszczółki poznały głoskę l, wyszukiwały ją w podanych wyrazach. Przeliczały elementy w zbiorach i odnajdywały zbiory 1- i 2-elementowe. Dzieci śpiewały piosenkę „Malowała jesień”, uczestniczyły w zabawach muzyczno-ruchowych do piosenki, grały na wybranych instrumentach muzycznych. Poznaliśmy piosenkę „Autumn is here again”. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Jesienne zwierzaki - liściaki”
Tydzień III. Koszyk Pani Jesieni
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu rozmawialiśmy o pracowitości, w tym pracowitości zwierząt, np. mrówek. Poznawaliśmy cechy różnych owoców – ich smak, zapach, kolor, zastosowanie. Dowiedzieliśmy się też, jak są zbudowane niektóre owoce i grzyby. Obserwowaliśmy przyrodę w okolicy przedszkola i w ogrodzie przedszkolnym, zbieraliśmy liście, szyszki, patyki, kasztany oraz inne skarby jesieni i wykorzystywaliśmy je nie tylko do prac plastycznych, ale również do przeliczania, klasyfikowania i kodowania. Z naszym przyjacielem Zoom’em bawiliśmy się przy piosence „Jump! Clap”. Dzieci poznały głoskę t. wyszukiwały ją w podanych wyrazach i nazwach przedmiotów. Czytały globalnie wyraz tata. Przeliczały elementy w zbiorach i odnajdywały zbiory 1-, 2-elementowe i większe. Przedszkolaki grały w gry dydaktyczne, bawiły się przy piosence „Autumn is here again.”, uczestniczyły w zabawach muzyczno-ruchowych, grały na instrumentach muzycznych. Wykorzystaliśmy dary jesieni i zrobiliśmy pyszne i zdrowe soki.
Tydzień IV. Skarby jesieni
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu kontynuowaliśmy rozmowy na temat pracowitości. Skoncentrowaliśmy na przygotowaniach człowieka do zimy – sposobach przetwarzania i przechowywania owoców, warzyw, grzybów i innych darów jesieni. Dzieci poznały pracę pszczelarza. Szukały w najbliższym otoczeniu postaci oraz bohaterów opowiadań charakteryzujących się pracowitością. Wspólnie obserwowaliśmy przyrodę na spacerach i w ogrodzie przedszkolnym. Wraz z Zoom’em bawiliśmy się przy piosence „My car”. Przedszkolaki poznały głoskę i. Wyszukiwały głoski w wyrazach o nazwach przedmiotów. Czytały globalnie wyraz igła. Przeliczały elementy w zbiorach, dodawały je i odejmowały. Poznały liczbę 2. Wspólnie graliśmy w gry dydaktyczne, bawiliśmy się przy utworze „Czardasz” Vittorio Monti’ego. W tym tygodniu wybraliśmy się w podróż do Francji. Pszczółki dowiedziały się, w której części Europy leży Francja i jakie są jej symbole narodowe. Poznały stolicę Francji – Paryż i jego zabytki. Zapoznały się z kulturą francuską, w tym charakterystycznymi dla tego kraju utworami muzycznymi. Miały okazję spróbować dania kuchni francuskiej , a także same wykonały smakołyki z ciasta francuskiego. Na koniec odbył się barwny pokaz mody, podczas którego dzieci pięknie i odważnie zaprezentowały przygotowane wraz z rodzicami stroje. Dzieci wykonały prace plastyczne: „Jesienne leśnodinozaury” i „Skarby jesieni” Wspólnie piekliśmy ciasteczka i kisiliśmy warzywa.
PROPOZYCJE ZABAW I FORM SPĘDZANIA CZASU W GRONIE RODZINNYM:
- Rozmowy o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, o zmianach zachodzących w przyrodzie.
- Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, składanie sylab w wyraz (analiza i synteza); odszukiwanie znanych wyrazów – mama, las, tata, igła w różnych tekstach; podawanie wyrazów rozpoczynających się głoskami: m, l, t, i.
- Przeliczanie przedmiotów, segregowanie przedmiotów według określonych cech: koloru, wielkości.
- Kontynuowanie zabaw z rytmami, układanie rytmów, przekładanie ich na ruch itp.
- Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek
- Aktywny wypoczynek – spacery, zabawy na świeżym powietrzu, jazda na rowerze, rolkach w miarę sprzyjających warunków pogodowych.