WRZESIEŃ
Tydzień I. W przedszkolu
Drodzy Rodzice!
Pełni wakacyjnych wrażeń, z olbrzymim bagażem pamiątek i emocji, powitaliśmy nowy roku szkolny. Dla niektórych z nas, będzie to już trzeci rok wspólnych zabaw i czasu spędzonego razem. W naszej grupie pojawił się też ktoś nowy, dlatego przypominaliśmy sobie, na co oznacza koleżeńskość i na czym ona polega, jak pomóc nowej koleżance lub koledze w nowej sytuacji. Wspólnie przypominaliśmy sobie na czym polegają przedszkolne zasady i stworzyliśmy kodeks dobrego zachowania.
Podczas zabaw dzieci określały położenie przedmiotów z własnego punktu widzenia i z punktu widzenia drugiej osoby, stosowały określenia: na, pod, obok, pod, z prawej, z lewej, za itp. Dzieliły słowa i wyrazy na sylaby za pomocą klaskania, tupania, uderzania o przedmioty.
Tydzień II. Nasze przedszkole
Drodzy Rodzice!
W drugim tygodniu, w dalszym ciągu uczyliśmy się, jak być koleżeńskim, jak żyć w zgodzie, bez konfliktów i sporów.
Przypominaliśmy sobie rozmieszczenie pomieszczeń w przedszkolu i teren wokół niego. Rozmawialiśmy o tym, jakie osoby pracują w przedszkolu i czym się zajmują. Wspólnie stworzyliśmy w sali kąciki tematyczne. Omówiliśmy, czym zajmują się architekt i urbanista. Podczas zabaw dzieci określały miejsca położenia różnych przedmiotów w przestrzeni – w stosunku do różnych innych przedmiotów.
Pszczółki szukały wyrazów i słów zaczynających się podaną głoską. Układały rytmy, ciągi obrazków, przedmiotów, a następnie tworzyły nowe układy według określonego kodu. Podczas eksperymentu wspólnie wykonaliśmy medal przedszkolaka.
Dzieci poznały piosenkę „Planeta dzieci”, uczestniczyły w zabawach muzycznych i muzyczno-ruchowych do piosenki. Przygotowały pracę plastyczną ,,Pszczółki wracają do przedszkola”.
Tydzień III. Jestem bezpieczny
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu rozmawialiśmy o bezpieczeństwie, w tym przede wszystkim bezpieczeństwie pieszych i innych użytkowników ruchu drogowego. Dzieci poznawały i przypominały sobie podstawowe zasady ruchu drogowego, zachowania się podczas przechodzenia na drugą stronę ulicy, zachowania się podczas jazdy rowerem, samochodem itp. Przedszkolaki poznawały znaki drogowe, określały ich znaczenie, podawały kolory i kształty znaków drogowych, wykonywały dużo ćwiczeń z użyciem kolorowych figur geometrycznych. Wspólnie przeprowadzaliśmy prosty eksperyment, w którym dzieci poznały właściwości różnych płynów.
Podczas zabaw językowych dzieci podawały wyrazy rozpoczynające się głoską o, dzieliły słowa na sylaby, składały sylaby w wyrazy (analiza i synteza), wykonywały ćwiczenia usprawniające aparat mowy, słuchały wierszy i opowiadań.
Nauczyły się piosenki „Bezpieczeństwo to jest przecież ważna sprawa”, uczestniczyły w zabawach muzycznych i ruchowych, grały na wybranych instrumentach.
Tydzień IV. Pomocna dłoń
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu kontynuowaliśmy rozmowy na temat bezpieczeństwa. Pszczółki uczyły się, jak być asertywnym w różnych sytuacjach – w kontaktach ze znajomymi i nieznajomymi. Poznawały instytucje, które zajmują się udzielaniem pomocy – pogotowie, policję, straż pożarną. Uczyły się numerów alarmowych i prawidłowego sposobu wzywania pomocy. Pszczółki dowiedziały się, że w takich sytuacjach niezwykle ważna jest znajomość własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania, ale nie można tych informacji przekazywać każdej napotkanej osobie.
Podczas zabaw dzieci przypominały wygląd i nazwy figur geometrycznych, układały z nich rytmy, które następnie odtwarzały za pomocą ruchu. Przedszkolaki śpiewały piosenkę o bezpieczeństwie i tańczyły walczyka.
PROPOZYCJE ZABAW I FORM SPĘDZANIA CZASU W GRONIE RODZINNYM:
- Rozmowy o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, o bezpieczeństwie, szczególnie w kontekście zagrożeń w różnych dziedzinach życia, np. w kontaktach z innymi ludźmi, korzystaniu z urządzeń elektrycznych, podczas zabaw w wodzie itp.; utrwalanie właściwych nawyków zachowywania się w sytuacjach zagrażających naszemu poczuciu bezpieczeństwa.
- Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, składanie sylab w wyraz (analiza i synteza) i wyklaskiwanie rytmu.
- Układanie ciągów obrazków, przedmiotów według określonego rytmu, np. patyk, patyk, liść, patyk, patyk, liść; zastępowanie patyków kamieniami, a liści kwiatami.
- Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek
- Aktywny wypoczynek – spacery, zabawy na świeżym powietrzu, jazda na rowerze, rolkach.